Waarom het vieren van Keti Koti belangrijk is voor Alkmaar

24 juni 2024

Op 1 juli herdenken we Keti Koti, de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen in 1863. Deze herdenking, en het vieren van de vrijheid, is van groot belang voor heel Nederland en ook in Alkmaar moeten we deze dag omarmen. Keti Koti biedt ons namelijk de kans om de donkere kanten van onze geschiedenis te erkennen en te werken aan een inclusieve en rechtvaardige toekomst.

Het slavernijverleden is een pijnlijke erfenis die diepe wonden heeft achtergelaten in onze samenleving. Deze wonden zijn niet beperkt tot de nazaten van slaafgemaakten, maar hebben een blijvende impact op ons allemaal. Racisme en discriminatie, de nare nalatenschap van deze geschiedenis, zijn nog steeds aanwezig in Nederland. Door Keti Koti te vieren, erkennen we deze geschiedenis en laten we zien dat we ons inzetten voor een toekomst waarin iedereen gelijke kansen heeft.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad een door GroenLinks en de Partij van de Arbeid ingediende motie aangenomen om een onderzoek uit te voeren naar de rol van de gemeente Alkmaar tijdens de slavernijperiode. Dit onderzoek is een cruciale stap. Het kan duidelijk maken in hoeverre Alkmaar betrokken was bij de slavernij, bijvoorbeeld door investeringen of handel. Dit onderzoek biedt ons een kans om verantwoordelijkheid te nemen voor ons verleden, om de waarheid onder ogen te zien en om stappen te zetten richting herstel en verzoening.

Het lokaal vieren van Keti Koti draagt ook bij aan het versterken van de gemeenschapsbanden in Alkmaar. Onze stad is divers. Onze inwoners hebben verschillende nationaliteiten en etnische achtergronden. Door Keti Koti te vieren, tonen we respect voor elkaars geschiedenis en culturele erfenis. Dit bevordert een gevoel van saamhorigheid en helpt ons te bouwen aan een inclusieve gemeenschap waar iedereen zich erkend en gewaardeerd voelt.

Daarnaast biedt Keti Koti waardevolle educatieve kansen voor onze gemeenschap. Door scholen, bibliotheken en gemeenschapscentra te betrekken bij de vieringen, kunnen we het historisch besef vergroten. Educatieve programma’s rondom Keti Koti kunnen jong en oud bewust maken van de slavernijgeschiedenis en de impact daarvan op de huidige samenleving. Dit helpt een situatie te creëren hierbij ook de volgende generatie zich bewust is van onze gezamenlijke geschiedenis en de impact ervan in het heden.

Wij, als GroenLinks en Partij van de Arbeid, zien graag dat de gemeente Alkmaar Keti Koti actief uitdraagt. Een krachtige manier om dit te doen is door op 1 juli de vlaggen van Suriname, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius, Sint-Maarten en Aruba te hijsen. Dit gebaar toont onze erkenning en respect voor de diverse gemeenschappen die deel uitmaken van onze stad en het bredere Nederlandse erfgoed.

Keti Koti is meer dan een viering; het is een moment van erkenning en bewustwording. Het is een kans voor Alkmaar om verantwoordelijkheid te nemen voor ons verleden en te werken aan een rechtvaardige toekomst. Zo dragen we bij aan een samenleving waarin gelijkheid en rechtvaardigheid voorop staan.

Ik roep alle inwoners van Alkmaar op om deze dag te omarmen en te ondersteunen. Laten we samen werken aan een Alkmaar dat zijn geschiedenis erkent, zijn diversiteit viert en streeft naar een rechtvaardige toekomst voor al haar inwoners.

Laten we Keti Koti vieren, voor een inclusief en rechtvaardig Alkmaar.

David Rubio Borrajo

GroenLinks/PvdA Alkmaar