HOERA, EEN VUURWERKVERBOD! EN NU?

7 juni 2024

Alkmaar heeft afgelopen donderdag met een ruime meerderheid voor een vuurwerkverbod gestemd. GroenLinks-PvdA is blij met dit resultaat. Vanaf 2018 zijn wij druk bezig om zo’n verbod in Alkmaar te realiseren. Roy Seignette heeft de afgelopen jaren veelvuldig vragen gesteld, moties ingediend en heeft zelfs een keer een eigen voorstel voorgelegd aan de raadscommissie Ruimte. Roy: “Het voelt toch een beetje als een overwinning. Ik heb jarenlang te horen gekregen dat Alkmaar helemaal niet op een verbod zat te wachten, terwijl ik hele andere geluiden uit de samenleving opving.

Roy Seignette

Vice-fractievoorzitter

De belangrijkste reden voor een vuurwerkverbod is de jaarlijkse overlast en vervuiling die veroorzaakt wordt door vuurwerk. GroenLinks-PvdA vindt dat we dit signaal serieus moeten blijven nemen. Alleen met een vuurwerkverbod op papier ben je er niet, het valt of staat met de naleving en handhaving van zo’n verbod. We moeten leren van andere gemeenten waar zo’n verbod al van kracht is en kijken wat we kunnen doen om het afsteken van vuurwerk steeds verder terug te dringen. Dit zal niet in een aantal jaar geregeld zijn, maar het is belangrijk om elke jaarwisseling opnieuw vooruitgang te boeken. Alkmaar heeft goede ervaringen met het handhaven van het vuurwerkverbod in de binnenstad, nu is het zaak om dit uit te breiden over de hele gemeente. Daarnaast zien wij kansen voor een grote voorlichtingscampagne vanuit de gemeente.

GroenLinks-PvdA wil ook werk maken van een spectaculaire gemeentelijke vuurwerkshow dit jaar. Zo kunnen vuurwerkliefhebbers blijven genieten van de traditie zonder dat dit voor veel overlast zorgt. Door een alternatief te bieden kan je op positieve wijze het gebruik van vuurwerk ontmoedigen.

Het vuurwerkverbod is een mooie stap naar een schone en veilige jaarwisseling. Maar het echte werk begint nu eigenlijk pas. GroenLinks-PvdA zal zich er in de gemeenteraad hard voor maken dat de uitslag van het referendum serieus genomen wordt. Niet alleen door een papieren vuurwerkverbod in te stellen, maar ook door de stappen te zetten om hier een succes van te maken.