GROENLINKS PVDA STELLEN VRAGEN OVER SHOPTEGOED ALKMAARPAS

10 januari 2024

Op 4 januari 2024 lazen wij het artikel Armen maken shoptegoed AlkmaarPas niet op in het Noord-Hollands Dagblad. In dat artikel staat beschreven dat niet alle mensen die een budget op hunAlkmaarPas gestort krijgen, dit bedrag binnen een jaar opmaken. Het gevolg daarvan is dat het bedrag terugvloeit in de algemene middelen van de gemeente en dus niet ten behoeve van de rechthebbende beschikbaar blijft. Kennelijk is er een praktijk ontstaan waarin enkele ondernemers een resttegoed op de AlkmaarPas omzetten in een – tijdelijk – tegoed voor hun onderneming.

Zo’n particuliere oplossing om het geld langer beschikbaar te houden voor inwoners is natuurlijk nobel, maar het roept ook vragen op over de systematiek die bij de AlkmaarPas wordt gehanteerd. Willen wij dat ondernemers een probleem oplossen dat in de AlkmaarPas-systematiek verweven zit? Bovendien kunnen er onwenselijke toestanden uit voortvloeien. Als bijvoorbeeld zo’n budget bij de winkel niet binnen de geldigheidsduur wordt besteed – het artikel spreekt over een jaar1 – dan heeft de onderneming dus een bedrag gekregen van de gemeente, zonder dat de eigenaar van de AlkmaarPas daar iets voor terug heeft gekregen.2

De fracties van de PvdA en GroenLinks vinden dat geld dat via de AlkmaarPas beschikbaar komt, ten goede van de eigenaar van die AlkmaarPas moet komen. Dat leidt ons tot de volgende vragen, in het kader van artikel 42 RvO:

1. Hoe reflecteert het college erop dat een budget op de AlkmaarPas slechts een jaar geldig is,en indien dat budget ongebruikt blijft terug naar de algemene middelen van de gemeente vloeit?
  2. Wat vindt het college van het gebruik dat in het NHD beschreven wordt, waar ondernemers ongebruikt budget van de AlkmaarPas omzet in een tegoedbon voor de betreffende onderneming?
  3. Welke afspraken heeft het college deze ondernemers over het omzetten van een budget op de AlkmaarPas in tegoedbonnen?
  4. Wat is de reden dat een budget op de AlkmaarPas na een jaar vervalt? Hoe waardeert u die reden in het licht van dit artikel / de praktijk van het omzetten van budget in tegoedbonnen?
  5. Wat is de reden dat een budget voor mensen met een AlkmaarPas aan die AlkmaarPas gekoppeld is, en niet als bedrag in euro’s op hun bankrekening wordt gestort? Hoe waardeert u die reden in het licht van dit artikel / de praktijk van het omzetten van budget in tegoedbonnen?
  6. Welke mogelijkheden ziet het college om het budget op de AlkmaarPas langer dan een jaar ‘geldig’ te laten zijn?
  7. Welke mogelijkheden ziet het college om het budget dat gekoppeld is aan de AlkmaarPas als bedrag in euro’s op de rekening van de rechthebbende te storten?
  8. Welke mogelijkheden ziet het college om het ondergebruik van het budget op de AlkmaarPas te minimaliseren?
  9. Welke mogelijkheden ziet het college om het budget dat op de AlkmaarPas resteert voor de eigenaar zelf inzichtelijk te krijgen?
  10. Hoe verklaart het college dat er sprake is van onderbesteding van het budget dat aan de Alkmaarpas is toegevoegd?
  11. Hoe ziet het college de mogelijkheden om de informatie uit de armoedemonitor te benutten om de effectiviteit van de AlkmaarPas te verbeteren? Wanneer valt een geüpdatet armoedemonitor te verwachten?

Namens de fracties van de GroenLinks Alkmaar en de Partij van de Arbeid Alkmaar

Erwin Bromlewe en Katinka Kerssens