Het initiatief van ons raadslid Mohamed Nabih om het (opt-in) systeem van de JA JA sticker in te voeren heeft tijdens de raadsvergadering (14-dec-2017) met 17 zetels voor en 18 tegen net geen meerderheid gehaald. Voordeel is dat het idee nu is besproken en op tafel ligt. We zullen na de verkiezingen op 21 maart 2018 nog een keer kijken of het mogelijk is.
Achter het idee van de JA JA sticker zit het fundament van 3 broodnodige mentaliteitsveranderingen die van vitaal belang zijn om op het gebied van klimaat en milieu stappen te maken;
- Het voorkomen van afval is duurzamer dan achteraf recyclen.
- Kiezen voor de duurzame keuzes moet minder inspanning vergen dan wanneer je de duurzame keuzes niet wil maken. Nu is het vaak andersom.
- De macht van het aantal: vele kleine bijdrages zijn samen heel veel en kunnen het verschil maken.
De mensen die de JA JA sticker opplakken geven expliciet aan, dat ze folders met reclame willen ontvangen. Onder het huidig systeem, heb je een grote groep mensen die geen sticker op de brievenbus hebben, maar ook niet expliciet hebben aangegeven of de folders gewenst zijn en toch folders ontvangen. De gedachte dat iemand geen folders leest en jaarlijks ongeveer 34 kilo door de brievenbus krijgt is niet meer van deze tijd. De potentie om met dit systeem papierverspilling (bomen), inktgebruik en CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen is groot. Daarom hebben we ervoor gekozen om dit systeem niet te negeren. De PvdA fractie vindt dat je ook als lokale overheid een duidelijke stip op de horizon moet durven zetten.
Voor de ondernemer die regelmatig adverteert betekent dit minder bereik, maar het bereik dat overblijft is veel geconcentreerder en kwalitatiever omdat de advertentie mensen bereikt die zelf hebben aangegeven dat ze folders willen ontvangen.
Daar tegenover hebben we in ons verkiezingsprogramma opgenomen dat we als gemeente willen inzetten op een gezamenlijk online platform voor lokale winkeliers/ondernemers, die daarmee beter de concurrentie aan kunnen met grote internationale webwinkels. We geven hiermee een antwoord op de behoefte om steeds meer via het internet te kopen en we kunnen als lokale economie een groter aandeel van het winkelend publiek bereiken. Hiermee geven we een impuls aan de lokale middenstand en de werkgelegenheid.
Wat gaat er gebeuren als het (opt-in) systeem van de JA JA sticker wordt ingevoerd?
1. Geen sticker op de brievenbus = U ontvangt alleen huis aan huis bladen
2. NEE|JA sticker = Kunt u van de brievenbus afschrappen, deze wordt overbodig (zie punt 1)
3. NEE|NEE sticker = U ontvangt geen folders en geen huis aan huis bladen.
4. JA|JA sticker = U ontvangt folders en huis aan huisbladen
De partijen in de raad die dit initiatief hebben gesteund:
Groenlinks, SeniorenPartij Alkmaar, D66, DENK en BAS
De partijen in de raad die tegen dit initiatief hebben gestemd:
CDA, VVD, OPA en Leefbaar Alkmaar
Bedankt voor het lezen!
Met vriendelijke groeten,
Staat dit ook dicht bij jou? Blijf op de hoogte en volg ons op social media;
‘De PvdA Alkmaar heeft in de afgelopen raadsperiode als grootste landelijke partij in Alkmaar en als tweede partij in de raad inhoudelijk, constructief en met een sociaal hart oppositie gevoerd.
We hebben met deze stijl als lokale afdeling onze stempel kunnen drukken en veel resultaten bereikt. Alle kandidaten zijn hierdoor zeer gemotiveerd. Geïnspireerd door wat er de afgelopen herindelingsverkiezingen in Leeuwarden is gebeurd, wil de PvdA Alkmaar de lijn doorzetten. Ook in Alkmaar hebben we de ambitie om met een sociaal hart bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen de grootste partij te worden.
Op naar 21 maart 2018!’