Placeboparticipatie

27 september 2024

Column: Maaike Kardinaal

Op de website van gemeente Alkmaar staan er mooie warme woorden over hoe een nieuwe manier van besturen het vertrouwen in de Alkmaarse politiek weer op moet krikken. Er zal, zo staat er, geluisterd worden naar de verschillende geluiden en problemen van inwoners en belangengroepen.

Inmiddels ziet en merkt GroenLinks-PVDA dat dit slechts holle woorden en valse beloftes zijn.

Zo zijn er tijdens de voorbereiding van de Alkmaarse mobiliteitsvisie breed geluiden uit de samenleving opgehaald. Chapeau voor de hardwerkende portefeuillehouder! Het is na brede participatie zeer duidelijk welke kant Alkmaarders op willen: zij willen veiligheid en leefbaarheid en dus minder auto’s, schonere lucht en een groenere stad.

Wat doet Alkmaar met de uitkomst van die participatie? Nagenoeg niets. Alkmaar krijgt namelijk tegen de wens van de inwoners in een afgevlakte mobiliteitsvisie waarin alle mobiliteiten centraal staan. Hard rijden met je auto midden in een oude stad als Alkmaar blijft gewoon mogelijk en er komt gewoon een nieuwe parkeergarage midden in het centrum, allemaal terwijl geen Alkmaarder hierom heeft gevraagd en de plannen vele miljoenen kosten.

‘Placeboparticipatie’ betoogde GroenLinks-PVDA voor de zomer al in de raad.

In ons Alkmaarse referendum stemde twee op de drie Alkmaarders vóór een algemeen vuurwerkverbod. De coalitiepartijen hebben vooraf gezegd de uitslag te respecteren. Echter, puntje bij paaltje betogen OPA, VVD en BAS voor een totaal afgepeld vuurwerkverbod, waarin men nauwelijks van plan is om te handhaven. Gelukkig was er met de progressieve partijen toch een meerderheid voor een algemeen vuurwerkverbod, maar niet dankzij deze placeboparticipatiepartijen.

Nog sterker: de VVD gaf met coalitiegenoten D66, CDA, BAS, OPA en SPA meteen opdracht aan de gemeente om te onderzoeken hoe en waar we vuurwerk afsteken in professionele shows. De burger stemt vóór een vuurwerkverbod, maar de coalitie stemt vóór vuurwerkshows. Snapt u dat? Wij niet.

Zij noemen het participatie dat mensen mogen meepraten over ‘hoe en waar’. Maar dát er vuurwerk moet komen, staat al vast. Andere manieren van samenkomen of oud en nieuw-vieringen worden al bij voorbaat uitgesloten. Deze partijen hebben bijvoorbeeld alvast voor de Alkmaarse inwoners besloten dat lasershows helemaal niet leuk zijn. Zij hebben ook besloten dat we als gemeente graag 700.000 euro besteden aan vuurwerkshows. Alkmaarse inwoners steken dus geen vuurwerk straks af dat is voor u verboden. De coalitie gaat dit dan op deze wijze van ieders belastinggeld oplossen. Dat hebben zij dan bij deze alvast voor u besloten.

Dan als laatste placeboparticipatie: met stoom en kokend water werd het college per motie opgedragen de openingstijden van de Achterdam te verruimen met als onderbouwing dat vrouwen dan weer veilig over straat kunnen. (Wauw, hallo 1952) De motie dient te worden uitgevoerd door het college tijdens de zomervakantieperiode. In die vakantieperiode verspreiden onze hardwerkende ambtenaren 300 brieven bij buurtgenoten, respons van 19 personen. (Zal het iets met vakantie te maken hebben?) Na de zomervakantie komen meerdere omwonenden en betrokkenen inspreken in de raad, zij vrezen overlast en voelen zich niet gehoord. Ook de burgemeester geeft aan dat het participatie traject onvoldoende is geweest.

Het maakt de coalitie niet uit, de oogkleppen staan op, het besluit is genomen. De verruiming van de openingstijden van de Achterdam drammen ze erdoor, want de coalitie is voor. Jammer bewoners het is “maar” een pilot van een jaar, daarna kijken we wel of u overlast heeft ervaren.

Deze coalitie van OPA, CDA, VVD, SPA, BAS, D66 slaat de plank mis en houdt zich niet aan haar belofte. De coalitie schrijft tenslotte zelf over haar stijl van besturen: “In een tijd waarin de verhouding tussen inwoners en bestuur enorm onder druk staat, is een verandering in de stijl van besturen hard nodig. Niet een bestuur dat het beter weet dan de inwoners, maar een bestuur dat samen met de inwoners optrekt.”

Deze woorden moeten wat Groenlinks-PVDA nog worden waargemaakt. Ga als politiek iedere dag opnieuw laten zien dat we daadwerkelijk met elkaar bouwen aan de toekomst van Alkmaar. Waarin verschillen ons krachtig maken in plaats van verdelen. Waarin stad en land elkaar aanvullen en de menselijke maat de norm is. Inwoners en ondernemers die initiatief tonen en verantwoordelijkheid nemen moet je belonen. De democratie wordt van onderop opgebouwd, omdat dit echte democratie is.

Maaike Kardinaal, fractievoorzitter van GroenLinks Alkmaar

bron: