14 februari 2022

Wat voor werk mag je wel doen, als je een hoofddoek of keppel draagt? (Mohamed Nabih #6 lijst PvdA Alkmaar)

Wat voor werk mag je wel doen, als je een hoofddoek of keppel draagt?

Het was het gesprek van de dag de afgelopen weken, mag je met een hoofddoek of keppel werkzaamheden in een (publieke handhavende of toezichthoudende) functie doen waarin een uniform wordt gedragen? In de gemeenteraad van o.a. Utrecht vonden ze van wel als het gaat om boa’s (gemeentelijke handhavers). Een meerderheid stemde voor een motie die dit mogelijk moet maken. Daarmee is Utrecht de eerste gemeente in Nederland die dit toelaat. Uiteraard speelt dit gevoelige vraagstuk niet alleen in Utrecht, maar zo’n beetje door het hele land. Je zal zien dat dit in meerdere gemeenten ter sprake zal komen en wat de PvdA Alkmaar fractie betreft, moeten we ook in onze gemeente dit gesprek aangaan. Wij vinden dat je dit soort maatschappelijke vraagstukken niet uit de weg moet gaan, anders blijft het sluimeren. We hebben natuurlijk ook even contact gehad met de BOA bond en gevraagd in hoeverre dit onderwerp bij hun speelt en of er bij de achterban een behoefte leeft om in het uniform ruimte te maken voor mensen die vanwege religieuze overtuigingen iets aanvullends willen dragen. Zij zeggen dat het niet speelt en dat ze geen behoefte hebben kunnen waarnemen. Daarnaast geven ze ook aan dat het niet voor niets een uniform heet, iedereen moet er uniform (lees: hetzelfde) uitzien, zodat er geen onderscheid gemaakt kan worden.

Geheel verrassend vind ik dit antwoord niet, want in het hedendaagse Nederland is het onder de meerderheid niet gebruikelijk om een sluier of hoofddoek over het hoofd te dragen. Hetzelfde geldt voor een keppel wat je in de Joodse gemeenschap veel terug ziet of een tulband die voor Sikhs een heilig onderdeel van de identiteit is. Maar laten we er niet omheen draaien, het zwaartepunt in Nederland ligt bij de moslima’s die een hoofddoek dragen, bij deze groep is de impact qua aantal mensen het grootst.

We weten dat er grote groepen mensen in Nederland zijn die een godsdienstige of levensbeschouwelijke uiting dragen, die niet onzichtbaar gedragen kunnen worden. We ontkomen er niet aan om hier de dialoog over aan te gaan. Want deze mensen worden nu geen boa, uitgerekend omdat ze daarbij geen hoofddoek – of een keppeltje of tulband – mogen dragen. We moeten samen de mogelijkheden onderzoeken die ervoor zorgen dat deze minderheden niet beperkt worden in de mogelijkheden om volledige mee te doen. Als PvdA vinden wij dat het niet zo mag zijn dat mensen vanwege hun religieuze identiteit beperkingen ervaren als het gaat om kansen en werk.

Maar dit gesprek zal vandaag de dag niet makkelijk zijn, vooral ook omdat het over de Islam en moslims gaat. In de media en in de beeldvorming, nog net niet controversieel. De norm die de laatste decennia is neergezet, ook gevoed door de effecten van 9/11 en het populisme, laat het gewoon heel moeilijk toe om die ruimte te creëren. Dat weten de vrouwen die een hoofddoek dragen heel goed, ze staan vanuit meerdere kanten onder druk omdat ze überhaupt een hoofddoek dragen, laat staan dat er ruimte komt om met een hoofddoek volledig te mogen participeren in alle soorten banen (ook die met een uniform) die beschikbaar zijn. Logisch dat ze dan ook niet zo snel op zo’n baan zullen solliciteren, hoe erg ze ook om de veiligheid van Nederland geven en hier hun leven willen opbouwen. Logisch dat de behoefte dan ook niet wordt waargenomen. En mocht je als boa of politieagent op het veld actief zijn en je besluit ineens om een hoofddoek te gaan dragen, dan ben je hoogstwaarschijnlijk je werk kwijt of wellicht krijg je een functie elders, ergens in de backoffice waar zo min mogelijk mensen het zien.

En dit speelt niet alleen bij geüniformeerde beroepen. Ik ken talloze verhalen uit de praktijk waar moslima’s belemmerd worden in hun kansen, omdat ze een hoofddoek dragen. Met de maatschappelijke ontwikkelingen waarin we ons bevinden, het feit dat een divers personeelsbestand op vele vlakken van grote waarde kan zijn en met in mijn achterhoofd de grote personeelstekorten, vind ik dat we met ons allen de schouders eronder moeten zetten en de kracht van onze diversiteit moeten gebruiken voor onze gezamenlijke belangen.

Wij als PvdA Alkmaar willen blijven knokken voor een inclusieve samenleving, of je nou een beperking hebt, een andere seksuele voorkeur hebt of dat je vanwege je religie een hoofddoek of een keppel draagt. Wij vinden dat je ook met een hoofddoek of keppel, op een functie als boa moet kunnen solliciteren en opereren. Deze groepen moeten ook de kans kunnen krijgen om in de toezicht of handhaving te kunnen werken. Net als in Amerika, Engeland, Schotland, Canada en Zweden moeten we deze groep in een kansrijkere positie brengen en als gemeente onze mooie woorden over diversiteit/inclusie in daden omzetten. Je wilt toch ook niet dat deze groep financieel afhankelijk wordt van een partner en/of de overheid?

Mohamed Nabih
Vicefractievoorzitter PvdA Alkmaar