Zet lege kerken in voor religieuze samenkomsten nieuwe Alkmaarders

6 oktober 2022

PvdA Alkmaar staat voor een inclusieve samenleving met respect voor de rechtsstaat. Dat betekent ook dat zowel oorspronkelijke als nieuwe Alkmaarders een goede en veilige plek in onze gemeente moeten kunnen hebben om invulling te geven aan hun religieuze overtuiging. Mensen hebben op allerlei manieren behoefte aan saamhorigheid en samenkomen. De ene keer voor de gezelligheid, de andere keer ook om samen te bidden. Tijdens de behandeling van de Kerkenvisie in de Commissie Ruimte gisteravond op 5 oktober 2022, bracht Mohamed Nabih een actuele uitdaging onder de aandacht van het college. Er zijn namelijk verschillende groepen vluchtelingen (statushouders) die binnen onze gemeente een plek zoeken om diensten en feestdagen te organiseren en samen te komen. Mohamed Nabih: ‘Hoe gaan we met deze vraag om en kunnen wij hen een plek geven binnen de kerkelijke netwerken van de gemeente Alkmaar? Eerder kwam deze vraag vanuit Syrische Kopten en nu gaat het om o.a. Eritrese vluchtelingen, die op zoek zijn naar een gebouw voor kerkdiensten en maatschappelijke activiteiten. Hoe mooi zou het zijn als ze gebruik kunnen maken van kerken die met een krimpend ledenbestand of met leegstand te maken hebben? Een mooie manier ook om de vitaliteit en onderhoud van het gebouw te borgen, om het de invulling te geven waar het voor is gebouwd.‘ Betrokken wethouder Jongenelen gaf aan dat de gemeente hierbij een informerende, doorverwijzende en dus faciliterende rol kan spelen: uiteindelijk zijn het de kerken zelf die hierover gaan.

Lees hier het artikel in het Noordhollands Dagblad over de inbreng van de PvdA Alkmaar