Wisseling van de wacht

3 april 2022

De verkiezingen zijn voorbij, de coalitieonderhandelingen moeten nog beginnen en dus is het rustig in de politiek. Deze week stond vooral in het teken van het afscheid van de oude raad en de installatie van de nieuwe raad. 15 van de 39 raadsleden namen dinsdag afscheid. Ofwel uit eigen keuze, of omdat hun partij minder zetels haalde dan gehoopt. Ook bij de PvdA namen twee raadsleden afscheid: Mohamed Nabih en Gijsbert van Iterson Scholten. Voor Mohamed is het extra wrang, omdat hij wel ruimschoots genoeg voorkeursstemmen haalde voor een zetel. In de politiek werkt het namelijk zo dat als er genoeg mensen specifiek op jou stemmen, je voorrang krijgt bij de verdeling van de raadszetels boven mensen die hoger op de kieslijst staan. Je wordt dan met ‘voorkeursstemmen’ gekozen. Een hele eer, want het betekent dat honderden Alkmaarders specifiek vertrouwen stellen in jou als hun vertegenwoordiger. De PvdA was de enige partij waarbij méér mensen die drempel haalden dan dat er zetels te verdelen waren. Wat volgens mij iets heel moois zegt over hoeveel vertrouwen de Alkmaarders hebben in onze raadsleden. We zullen ons best doen dat vertrouwen de komende vier jaar waar te maken!

In plaats van Mohamed en Gijsbert komt Mathijs de Boer nieuw in de raad. In de stad misschien nog niet zo bekend, maar in De Rijp waar hij woont een ware beroemdheid. Hij haalde ruim twee keer zoveel stemmen als nodig zijn voor een voorkeurszetel en zorgde ervoor dat met bijna 20% van de stemmen de PvdA de grootste partij werd in het voormalige Graft-De Rijp. Hiermee krijgen de dorpen weer een extra vertegenwoordiger in de raad. Een goede zaak, want Alkmaar is meer dan de stad alleen. De komende jaren zult u ongetwijfeld nog veel van hem horen. Onze raadsleden David Rubio Borrajo en Katinka Kerssens keren ook allebei terug, beide met nog meer voorkeurstemmen. Mohamed en Gijsbert keren terug als fractieassistent, ter ondersteuning van de drie raadsleden. Ons andere nieuwe talent, Myrthe Wijnkoop, begint eveneens als fractieassistent.

Bij hun afscheid riepen meerdere raadsleden op minder de verschillen te benadrukken en meer gezamenlijk te zoeken naar wat nu het beste is voor onze gemeente. Wij sluiten ons daar van harte bij aan. Er liggen grote uitdagingen op ons te wachten: de woningnood, de energietransitie, de gevolgen van twee jaar pandemie, en op de heel korte termijn ook nog eens de opvang van duizenden vluchtelingen. En hoewel er de komende maand nog bijna niets op de raadsagenda staat, gaat dat waarschijnlijk snel genoeg veranderen. Team PvdA heeft er zin in. Met drie raadsleden, drie fractieassistenten en nog verschillende mensen die op de achtergrond ook een bijdrage leveren aan ons politieke werk, gaan we ons stinkende best doen voor een sociaal, duurzaam en inclusief Alkmaar. Dat verklaren en beloven we!