Vluchtelingen moeten op ons kunnen (blijven)rekenen!

22 februari 2023

In ons land verblijven vele mensen die vluchten voor onrecht en onveiligheid al maanden onder onmenselijke omstandigheden. De beelden op het nieuws zijn bekend, in Ter Apel moesten honderden asielzoekers buiten slapen in de regen en kou. De asielketen is compleet vastgelopen waardoor er onvoldoende adequate opvangplekken zijn voor een groep kwetsbaren mensen, waaronder gezinnen met kinderen. Voor het eerst in onze recente geschiedenis moesten hulporganisaties zoals Artsen zonder Grenzen acuut hulpverlening bieden. Dit is onacceptabel en mag in Nederland nooit gebeuren.

De PvdA Alkmaar heeft een voortrekkersrol genomen door afgelopen september 2022 een motie in te dienen waarin we het college van burgemeester & wethouders oproepen om het voormalige belastingkantoor aan de Robonsbosweg opnieuw in gebruik te nemen voor asielopvang.

Als Alkmaar kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan een oplossing voor de vastgelopen asielketen door een centrale ontvangstlocatie (COL) in onze gemeente mogelijk te maken. In januari 2023 heeft het college een voorstel voor het vestigen van de COL naar de raad gestuurd. Zie ons eerdere nieuwsbericht voor meer informatie hierover:

PvdA Alkmaar blij en trots met ingebruikname Robonsbosweg – PvdA Alkmaar

Op 6 februari was er een eerste informatiebijeenkomst voor directe buurtbewoners. Deze bijeenkomst isd goed bezocht. Ook vanuit de PvdA lkmaar waren we aanwezig en hebben we hebben gesproken met de buurtbewoners en hen op weg geholpen met vragen die leefden. Een terugkerende vraag vraag was of we in Alkmaar nuook tentenkampen zouden krijgen net als in Ter Apel? Niet uit angst voor overlast, wel omdat het onacceptabel is dat mensen in tenten moeten slapen. Wethouder Voordewind heeft o.a. in het NHD goed uitgelegd dat dit niet gaat gebeuren: er is plek van 250 mensen, en er komen pas ‘nieuwe’ asielzoekers in de COL als degenen die het proces doorlopen hebben verhuisd zijn naar een AZC.

Het voorstel voor het vestigen van de COL, dat het college vorige maand naar de raad stuurde, zou op maandag 20 februari jl op een extra raadsvergadering voor de eerste keer worden besproken. Zover is het niet gekomen: het is van de agenda gehaald door een nipte meerderheid. Geen bespreking nu betekent echter geen streep door de plannen. Mensen die nu nog altijd te lang moeten wachten op hun asielprocedure zonder fatsoenlijke voorzieningen verdienen onze onverminderde steun. De PvdA Alkmaar zal zich blijven inzetten voor zo spoedig mogelijke realisatie van de COL in Alkmaar en in gesprek gaan met andere partijen in de raad om met een zo breed mogelijk gedragen besluit te komen. Want wij zijn en blijven van mening van dat vluchtelingen op ons moeten kunnen rekenen in onze gemeente!