Van Iterson Scholten biedt luisterend oor en vertrouwen: woonwagenbewoners staken vandaag bezetting (foto Nhd)

22 juli 2022

Het was direct een drukke start voor onze kersverse wethouder Gijsbert van Iterson Scholten. Vorige week bezetten getergde woonwagenbewoners de 12 chalets op het sportterrein van Flamingo’s ‘ 64 die daar zijn neergezet voor de opvang van Oekraïense ontheemden. De reden? Het uitblijven van de lang beloofde uitbreiding van het aantal woonwagenplekken in Alkmaar. De afgelopen dagen heeft Van Iterson Scholten meerdere keren met de bewoners gesproken. ‘We begrijpen hun pijn en frustratie’, zo zei hij. De PvdA maakt zich hard voor meer betaalbare woningen voor iedereen, dus ook voor deze groep: ‘Niet voor niets staat er in het net gesloten coalitieakkoord dat er meer woonwagenplekken bij moeten komen.’ Dit is helaas niet 1,2,3 geregeld. Wel heeft onze wethouder aangegeven zich keihard in te spannen om deze belofte na te komen. Binnen drie jaar, en in de tussentijd gaat hij structureel en regelmatig overleg voeren met woordvoerders uit de gemeenschap. Dit heeft voldoende vertrouwen geboden aan de bewoners om de bezetting vandaag af te breken.

Lees ook:

En kijk vanaf 17 min 30: