Leen Spaans, voorzitter van de Stichting Truus Wijsmuller-Meijer hield een lezing over wat Truus Wijsmuller voor een groot aantal Joodse kinderen betekent heeft in de tweede wereldoorlog. Het lukte haar om meer dan 10.000 kinderen, die moesten vertrekken omdat ze joods waren over te brengen van Oostenrijk naar Engeland om hen te redden van de dood. Truus maakte het verschil. Het mooie beeld van Truus staat op de gewelfde brug bij de Mient.

“Zelf vond ik het een interessante lezing. Natuurlijk wist ik wel dat Truus vele kinderen heeft gered in aanloop naar de 2de wereldoorlog, maar het was interessant om alle details te horen over die tijd maar ook over haar leven na de oorlog. Ze was een sterke politica in de vorm van Raadslid VVD in de gemeente Amsterdam. Kort samengevat was ze eigenlijk een kreng die steeds uit de partij werd gezet, maar er altijd weer met voorkeursstemmen in kwam”, verteld Katinka.

Komende weken is het de tijd van de herdenkingen en oorkondes als het gaat om eren van mensen die zich vroeger en ook nu inzetten boor de samenleving. Om in de woorden van Truus te spreken ‘als je mensen kan helpen, moet je mensen helpen’. Die woorden zijn wat betreft GroenLinks PvdA Alkmaar uit het hart gegrepen en zeer actueel.