Toekomstgerichte Bruggenbouwers

16 maart 2024

Al zestig (!) jaar wordt er gesproken over de Bestevaerbrug, de verbinding over het kanaal tussen Ouddorp en Overdie. En nu er ook in Alkmaar Zuid veel woningen worden bijgebouwd, is een nieuwe brug ook echt een noodzaak.

Er zijn de afgelopen jaren meerdere onderzoeken uitgevoerd. Uit die onderzoeken blijkt dat een fiets-/wandelbrug de beste optie is voor onze (nieuwe) inwoners in Zuid. Duidelijk, zou je denken. Bouw een fiets-/wandelbrug en sluit de discussie af. Maar Alkmaar wordt bestuurd door autoliefhebbers, die nu hard proberen argumenten te vinden om de auto tóch een plek te geven op de Bestevaerbrug, ondanks alle nadelige effecten die je daarvan kunt verwachten.

Uit één van de onderzoeken blijkt namelijk dat als de Bestevaer wel een autobrug wordt, dat de straten en wijken rondom deze brug overspoeld worden met auto sluipverkeer van zo’n 15.000 auto’s per dag. Om dat een plek te kunnen geven, wordt er ingeleverd op tuinen, openbaar groen, schone lucht en op verkeersveiligheid. Tot overmaat van ramp hangt aan dit alles een prijskaartje van bijna 140 miljoen euro. Dat is ongeveer 1.400 euro per Alkmaarse inwoner!

Maar de autocoalitie van D66-OPA-BAS-VVD-CDA wil een brug met auto’s en stelt dus voor om nóg een onderzoek te doen, dit keer naar een fiets-autobrug. Ieder weldenkend mens snapt dat een autobrug een autobrug is, of je daar nu snel of langzaam overheen gaat rijden. Als je toch zoekt naar auto’s op de Bestevaer, dan ben je aan het besturen met oogkleppen op. Je bestuurt in strijd met de onderzoeken, maar je bestuurt ook in strijd met wat de omwonenden willen.

Die omwonenden worden nu in zijn geheel niet gehoord. Daarom zijn wij afgelopen maand met raadsleden van GroenLinks-PVDA de wijk ingegaan. We hadden daar fijne gesprekken met diverse buurtbewoners uit Overdie. De mensen die daar wonen willen ook gewoon een fiets,-wandelbrug. Logisch, want je zal er maar wonen en er komt in ene een doorgaande route van en naar de Alkmaarse autoring, met autoverkeer dat door je achtertuin raast. Ze willen die auto niet.

Datzelfde signaal blijkt uit onze online petitie Bestevaerbrug fietsbrug, geen sluipverkeerbrug – Petities.nl. Tekent u die petitie ook?

Ik breek er echt mijn hoofd over waarom men zo graag een autobrug wil. Met bereikbaarheid kan het niet te maken hebben volgens mij, want via de Bestevaer-fietsbrug zou je in 5 minuten fietsen naar het centrum zijn en met de auto vanuit Overdie kun je al in 5 minuten naar de ring rijden. Met een Bestevaer autobrug faciliteer je dus alleen een nieuwe sluipverkeer autoroute en een binnenstedelijke autoring.

Dat steden als Alkmaar niet zonder auto op de eerste plaats zouden kunnen, klopt volgens mij ook niet. Het kan anders, dat blijkt wel uit steden van vergelijkbare grootte zoals Nijmegen. Daar is goed openbaar vervoer, wandelaars en fietsers voorrang krijgen en deelmobiliteit wordt gestimuleerd. Je kunt mensen verleiden om andere keuzes te maken, maar dan moeten die keuzes wel aantrekkelijk zijn. Je krijgt er een rustiger, schoner en veiliger stad voor terug. En wil je wel met de auto, ook prima natuurlijk! Maar niet ten koste van het woon en -leefgenot van andere inwoners.

Zo’n autobrug ziet GroenLinks/Pvda als weggegooid geld. Wat zou je eigenlijk allemaal nog meer kunnen doen met 140 miljoen? Een elektrische tramlijn van Zuid naar West lijkt mij bijvoorbeeld een duurzaam, toekomstgericht plan. Laten we dat eens onderzoeken. En wellicht kunnen we die tramlijn dan direct doortrekken naar Bergen aan Zee. Bello tramlijn 2.0, met haltes in de wijken Ouddorp, Rode dorp, Kanaalkade, Station CS, PEN-dorp en vanaf daar door naar de kust.

Het móet anders en het kán anders. Dat geloof ik echt. De mobiliteitstransitie vraagt erom om buiten de gebaande paden te gaan denken. Want als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg: een vollopende stad, een vollopende ring, luchtvervuiling en onveiligheid.

Als je met lange termijnvisie en ambitie naar de toekomst zou willen en kunnen kijken, dan maak je als stadbestuur lijkt mij ook toekomst gerichte keuzes. Voor de generaties na ons.

Maaike Kardinaal

Fractievoorzitter GroenLinks Alkmaar