Stuurt Alkmaar asielzoekers met een kluitje het riet in?

10 juli 2023

Op 20 juni jl. heeft het college de schriftelijke vragen beantwoord over asielopvang in Alkmaar die we samen met GroenLinks en Partij voor de Dieren hadden ingediend (lees hier). PvdA Alkmaar was erg teleurgesteld over deze vage en magere antwoorden die weinig urgentie lieten zien. Dit terwijl de noodkreten over de tekorten en de opvangomstandigheden nog altijd luid klinken. De deuren van het oude belastingkantoor zijn al te lang dicht. Ze moeten open om mensen die vluchten voor vervolging en oorlog op te vangen!

Samen met onze collega’s hebben we daarom vervolgvragen gesteld aan het college (lees hier) Hierin wijzen wij er nogmaals nadrukkelijk op dat de voorgenomen 150 asielopvangplekken veruit onvoldoende voor de daadwerkelijke opdracht aan de gemeente Alkmaar zoals berekend via de voorgenomen spreidingswet (er vanuit gegaan dat deze op tafel blijf). Daarmee wordt door het college aan de inwoners van Alkmaar een verkeerde voorstelling van zaken gegeven en onjuiste verwachtingen gecreëerd. Nu, meer dan ooit, is het van belang dat de overheid betrouwbaar is en een constructief en effectief beleid voert, ook waar het gaat om zo kosten-efficiënt mogelijk omgaan met gemeentelijke uitgaven. Ad hoc beleid dat naar verwachting binnen afzienbare tijd weer zal moeten worden aangepast, hoort daar niet bij.

Ook hebben we een aantal vragen gesteld naar aanleiding van het dringende verzoek van 27 juli 2023 van COA en Nidos aan het college om op zeer korte termijn opvang te realiseren voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s).

Lees hier ook het artikel van Alkmaar Centraal: https://www.alkmaarcentraal.nl/60142099-groenlinks-pvda-en-pvdd-stuurt-alkmaar-asielzoekers-met-een-kluitje-het-riet-in