Steun de kerk in West-Graftdijk

6 februari 2024

Al eeuwen zijn de kerken in onze dorpen een plek waar mensen elkaar ontmoeten, het leven wordt gevierd of afscheid wordt genomen van dierbaren. Doordat steeds minder mensen naar de kerk gaan voor het geloof, worden er ook steeds meer culturele en sociale activiteiten georganiseerd die los staan van het geloof maar wel bijdragen aan het sociale leven in de dorpen. Als GL-PvdA erkennen wij het maatschappelijke belang van deze kerken en willen wij graag waar mogelijk ons steentje bijdragen.

Kerk in West-Graftdijk

Wanneer u vorig jaar over de N244 langs de mooie Graftdijken reed, viel het u wellicht op dat de kerk in West-Graftdijk langdurig in de steigers heeft gestaan. Op de website www.graftdijken.nl kunt u lezen dat er ondermeer is gewerkt aan het voegwerk, schilderwerk, herstelwerk voor de kozijnen en dakkapel, lood en het koperwerk van de kerk.

Net als veel gebouwen in de dorpen, vereist ook de kerk uit 1651 na bijna 400 jaar natuurlijk zo nu en dan onderhoud. Door de vorig jaar uitgevoerde werkzaamheden is de bodem van de kas echter in zicht en zijn er nog een aantal zaken die onderhoud verdienen. Maar zonder geld, geen onderhoud. Neem daarom eens een kijkje op de website www.graftdijken.nl en overweeg om vriend te worden van de kerk of een eenmalige financiële bijdrage te doen. Kleine moeite, maar een groot gebaar voor de kerk en de inwoners van de Graftdijken. Het op peil houden van voorzieningen in de dorpen is immers van groot belang voor de leefbaarheid.

Vrijwilligers

Net als de kerk in West-Graftdijk, zijn er talloze organisaties en verenigingen in de dorpen die draaien op vrijwilligers. Zo werd met tientallen vrijwilligers plus partner op zaterdag 20 januari in Onder de Boom op Graft door museum In ’t Houten Huis een bingo met buffet georganiseerd om hen te bedanken voor hun inzet het afgelopen jaar en uiteraard om het nieuwe jaar gezamenlijk in te luiden. Het museum slaagt er al jaren in om jong en oud te fascineren met prachtige tentoonstellingen over het rijke verleden van het Schermereiland. Naast de vaste medewerkers van het museum zijn de vrijwilligers onmisbaar in het reilen en zeilen van het museum. Hulde!

Al net zo prijzenswaardig is de inzet van de vrijwilligers van de Oudheidkundige Vereniging Het Schermereiland. Naast het archiefwerk, slaagt de verenging erin om vier keer per jaar een tijdschrift (De Kroniek) uit te geven met historisch (foto)materiaal. Onlangs verscheen een bundeling van 40 jaar Kroniek met als titel ‘Ouwe Meuk’. Een werkelijk prachtig boek! Ik ben meteen lid geworden van de vereniging.

Mathijs de Boer is gemeenteraadslid voor GL-PvdA in de gemeente Alkmaar en woont in De Rijp.

Bron: flessenpost uit Alkmaar