Samen bruggen bouwen (Alkmaars progressief oppositieakkoord 2023)

23 mei 2023

Woensdagavond 24 mei zullen we in de gemeenteraad van Alkmaar een oppositieakkoord presenteren samen met GroenLinks, Leefbaar Alkmaar, de Partij voor de Dieren, de SP en de ChristenUnie. Het is voor het eerst dat er in de Alkmaarse politiek namens de oppositie een akkoord wordt aangeboden, naast dat van de coalitie (dat gisteren is gepubliceerd). We zetten hiermee onze fijne, constructieve en op inhoud verbonden samenwerking met deze partijen van het afgelopen jaar voort.

Het oppositieakkoord bevat belangrijke punten waar de oppositie zich in de komende periode voor wil inspannen. Het gaat onder meer om een veel ruimer minimabeleid, een vernieuwende aanpak bij schuldenproblematiek, ambitieuze duurzaamheids- en klimaatplannen, concrete verkeersplannen en ander gericht beleid in de dorpen, minimaal 40% sociale huur bij woningbouw, betere aanpak van mobiliteit en asielopvang. Op verschillende punten moet het coalitieakkoord voor ons ambitieuzer en progressiever zijn.

Het oppositieakkoord heeft als titel “Samen bruggen bouwen” en is niet bedoeld om het coalitieakkoord de wind uit de zeilen te nemen. Integendeel: er is op punten overlap met het coalitieakkoord en dat is mooi en hoopvol. Wij hopen dat er de komende periode werk gemaakt wordt van overbrugging tussen de verschillende geluiden in de gemeenteraad. Alle fractievoorzitters van de coalitie en de beoogde wethouders hebben overvloedig aangegeven de samenwerking aan te willen gaan met de hele gemeenteraad en die uitnodiging nemen we graag aan. Dit oppositieakkoord geeft helder aan welke punten wij essentieel vinden en geeft dus een duidelijk startpunt voor die samenwerking. Voor onze inwoners en de gemeente!

Lees hier het Alkmaars Progressief Oppositieakkoord ‘Samen bruggen bouwen’