Ruime steun PvdA motie inzet Robonsbosweg als bijdrage oplossing humanitaire crisis

4 oktober 2022

Alkmaar laat eindelijk weer zien solidair te zijn met mensen die in ons land hun toevlucht zoeken. Een motie van PvdA Alkmaar over ingebruikname van het oude belastingkantoor aan de Robonsbosweg (verder RBB) voor de opvang van asielzoekers en/of huisvesting statushouders kon gisteravond om een ruime meerderheid van de Alkmaarse raad rekenen: 25 stemmen voor, 11 tegen. De motie is mede-ingediend door D66, Groenlinks, CU en PvdD als reactie op een memo d.d. 29 september van het college van B&W over de asielopvang. Inzet was om de raad een principe-uitspraak te laten doen over ingebruikname van RBB en het college bij de verdere gesprekken met COA politieke rugdekking te geven. Ook hebben we met de motie een aantal voorwaarden meegegeven. Een deel van de plekken wordt bestemd voor bijzondere doelgroepen uit Alkmaar (gemengde opvang). Verder moet er een zorgvuldig informatie- en participatieproces komen met omwonenden. Wij zijn ontzettend blij met het politieke draagvlak om het leegstaande pand aan de RBB in deze tijden van hoge nood weer in gebruik te nemen, en kijken uit naar het concrete voorstel van het college. Wat ons betreft slaapt niemand buiten!

Lees hier de motie

Waar ben je naar op zoek?