PvdA: de focusagenda is goed voor de regio

29 mei 2019

In de raad werd kort geleden de focusagenda voor regionale samenwerking besproken. Uiteraard is de PvdA blij met de regionale afspraken om de woningbouw te versnellen, want dat is niet alleen in Alkmaar hard nodig. Maar wij zijn nog blijer met de gekozen focus op energie-innovatie als het vlaggenschip van onze regionale economie.

Het is tijd dat we ophouden Alkmaar te profileren als de laatste in het rijtje Volendam, Zaanse Schans, Keukenhof, Kaasmarkt. En in plaats daarvan aansluiten bij Brainport Eindhoven, Metropoolregio Amsterdam, Wagening foodvalley, Alkmaar Energyvalley. Of welke naam we daar ook in de toekomst voor gaan bedenken.

Met de Stad van de Zon in Heerhugowaard, onze Boekelermeer als eerste energiepositieve bedrijventerrein van Nederland, de biovergassingsbedrijven daar, de mogelijkheid om waterstof te tanken bij GP Groot in Heiloo en Bergen als pilotgemeente voor woninggebonden isolatiekrediet hebben we er alle vertrouwen in dat we straks met recht kunnen zeggen dat de landelijke energietransitie in Noord-Holland begon.