Liever een slecht plan, dan geen plan.

17 januari 2024

Gister (16 jan ’24) stemde de gemeenteraad in met het voorstel voor asielopvang in het oude belastingkantoor aan de Robonsbosweg (RBB), naast huisvesting van statushouders en Alkmaarse spoedzoekers. Anders dan de titel van het NHD artikel doet denken, willen PvdA Alkmaar en GroenLinks Alkmaar juist wel een AZC. Dat willen we al jaren. We vinden het plan dat nu voorligt veel te laat, en voor veel te weinig asielzoekers. Een druppel op een gloeiende plaat. Maar zoals raadslid Corina Garcia van GroenLinks zei: “Liever een slecht plan, dan geen plan.” PvdA fractievoorzitter David Rubio Borrajo voegde daaraan toe. „Het voorstel is diep en diep bedroevend. Too little, too late. En: „Ik voorspel een miljoenenstrop. De koop en verbouwing kost miljoenen euro’s.”

Onze motie om naast het plan voor RBB te kijken naar alternatieve kleinschalige lokaties haalde geen meerderheid, net als de amendementen van Leefbaar Alkmaar. Verbetering van het plan bleek geen optie voor de coalitiefracties. Omdat nietsdoen het enige plan is dat nog slechter is, hebben we toch ingestemd met het voorstel. Maar…!! Volgende week praten we in de raad verder over de gevolgen van de spreidingswet voor onze gemeente. Want die wet betekent dat Alkmaar in ieder geval hiermee ’too little’ doet. Laten we hopen dat het niet ’too late’ wordt.

Hoera, een azc.’ Het asielzoekerscentrum, waar niemand in Alkmaar echt blij mee is, komt | Noordhollands Dagblad