Geen acute noodopvang voor kinderen op de vlucht

11 oktober 2023

De motie die we afgelopen maandag tijdens de gemeenteraad samen met GroenLinks, PvdD, SP en LA indienden om aan een aantal alleenstaande kinderen (amv’s) acute noodopvang te bieden, werd door de wethouder ontraden en niet door rechtse coalitie gesteund. Lees hier de motie: 31-M-1 Motie vreemd GL PvdA SP LA PvdD – Alkmaar is solidair met kinderen op de vlucht Gemeente Alkmaar (raadsinformatie.nl)

Belangrijkste redenen? Alkmaar vangt al 42 amv’s op. Maar dat zijn kinderen met een verblijfsvergunning, terwijl de noodkreten van COA, Nidos (voogdij-instelling) en de Staatssecretaris nu gaan om kinderen die net zijn aangekomen. Kinderen voor wie nu geen of ondermaatse opvang is tijdens de procedure. Kinderen die nu op stoeltjes moeten slapen in Ter Apel. Verder is er, met name bij D66, angst dat bieden van, zeg een tiental. plekken aan kinderen op de vlucht het proces om het oude belastingkantoor aan de Robonsbosweg (RBB) te openen frustreert, vertraagt of eraan in de weg staat.

Natuurlijk, iedereen weet dat asielopvang bieden, zeker in Alkmaar, een politiek precair proces is. En de PvdA Alkmaar, met GroenLinks en andere progressieve partijen, staan vooraan om te stellen dat de deuren van RBB open moeten. Liever gister dan vandaag. Maar het een zou prima los moeten kunnen staan van het ander. Het gaat om een andere, zeer kwestbare groep. Het gaat om een ander soort opvang. Het gaat om een andere lokatie. Het een sluit het ander niet uit. Het bieden van noodopvang aan (bijv) 10 kinderen vanwege een acute vraag zou compleet los moeten staan van het proces van reguliere asielopvang realiseren aan de RBB. Het is kort gezegd geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen. Laat dat maar weer even duidelijk zijn.

Overigens schiet het realiseren van de opvang aan de RBB nog altijd onvoldoende op. Pas eind dit jaar komen we er als raad over te spreken, de opening is pas verder in 2024 voorzien, en naar onze mening ook nog met te weinig asielopvangplekken.

Lees hierover ook Alkmaar geeft dit jaar nog klap op asielzoekerscentrum. ’We zetten hart en ziel in om de Robonsbosweg open te krijgen’ | Noordhollands Dagblad

Het is helaas de politieke realiteit, maar het blijft pijnlijk te weten dat de deuren van het oude belastingkantoor allang open hadden kunnen zijn. We wachten nu het voorstel van het college af en roepen hen nogmaals op haast te maken. Het wordt hoog tijd dat we als Alkmaar een bijdrage gaan leveren aan de asielopvang van mensen op de vlucht.