Gedeeld verleden maar vooral een gedeelde toekomst.

13 januari 2023

Het slavernij is een schandvlek op de Nederlandse geschiedenis. De generatie van nu heeft uiteraard geen schuld aan wat er zich honderdvijftig jaar geleden afspeelde doch, de Nederlandse Staat speelde een doorslaggevende rol in het slavernijverleden, een onderdeel dat niemand kan ontkennen.

Augustus vorig jaar ging een delegatie van politieke fracties uit de Tweede Kamer van PvdA, Groenlinks D66, CDA, SP, ChristenUnie, Volt en BIJ1 op werkbezoek naar onder andere Suriname. Op basis van observaties die zij tijdens dat werkbezoek hebben opgedaan gaven zij aan het Kabinet in oktober een advies om het aanbieden van excuses namens de Nederlandse staat te zien als essentieel begin van erkenning en herstel in het leed wat toen gedaan is.

Hoe wij in het hier en nu omgaan met onze koloniale geschiedenis, met de inheemse volkeren, de erfgenamen van de tot slaaf gemaakten en met andere slachtoffers van de koloniale tijd, zoals de contractarbeider is een vraag die mij al geruime tijd bezig houd. Het houd me bezig omdat ik ook de overtuiging heb dat het verleden een doorwerking heeft in het heden. Het houd me bezig omdat we vooral niet mogen vergeten dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. De herdenking van de afschaffing van slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen, ook wel ‘Keti Koti’ genoemd is een belangrijk moment om stil te staan bij een zwarte periode uit onze gedeelde geschiedenis.

De PvdA zal zich inspannen om op korte termijn het gemeentebestuur van Alkmaar aansporen om een formeel onderzoek te doen naar de mogelijke betrokkenheid van onze (voormalige) besturen, burgers en instituties die (in)direct hebben aangezet tot, geïnvesteerd in dan wel geprofiteerd hebben van koloniale exploitatie van op slavernij gebaseerde productiesystemen in de trans-Atlantische gebieden.

Dat is wat ons betreft een eerste stap naar erkenning. Die erkenning die mogelijk dus ook in Alkmaar van cruciaal belang is om samen naar de toekomst te kunnen kijken. Erkenning van feiten uit het verleden en de leed die mogelijk gedaan zou zijn vormen een essentiële stap om inzichtelijk te krijgen wat voor gevolgen dit heeft in het heden. Het is belangrijk om inzichtelijk te krijgen hoe ons verleden doorwerkt op het heden. Samen zeggen we nee tegen racisme. Samen zeggen we nee tegen kansongelijkheid. Samen maken we de toekomst.

David Rubio Borrajo

Fractievoorzitter PvdA Alkmaar