Energie- en verduurzamingssteun voor maatschappelijke organisaties

4 april 2023

Update:

De subsidieregeling voor de gestegen energiekosten en het nemen van duurzaamheidsmaatregelen voor verenigingen in de gemeente Alkmaar is na enige vertraging alsnog goedgekeurd. De regeling liep vertraging op door het ontslag van het college in maart. Het gaat in totaal om twee subsidiepotjes van elk 4,5 miljoen euro. De ene regeling kan gebruikt worden voor acute financiële hulp bij gestegen energiekosten en de andere regeling voor het nemen van verduurzamingsmaatregelen.

PvdA-raadslid Mathijs de Boer: “Wij zijn erg blij met de goedkeuring van dit energiefonds die het mogelijk maakt voor onder andere sportverenigingen, dorpshuizen, culturele instellingen en musea om subsidie aan te vragen in een tijd dat de energiekosten de pan uit rijzen. Deze organisaties, veelal gerund door vrijwilligers, zijn het sociale bindmiddel in onze wijken en dorpen en zorgen voor plezier en ontspanning. Zij verdienen dan ook deze financieel steun.”

De subsidieregeling zal vanaf 17 april a.s. aan te vragen zijn via www.alkmaar.nl. Hier worden ook o.a. de veelgestelde vragen, de precieze voorwaarden, de periode waar de regeling betrekking op heeft en handige energietips beschreven.

Zie ook: https://www.rodi.nl/alkmaar/nieuws/337378/subsidie-als-wapen-tegen-stijgende-energiekosten

Tijdens de raadsvergadering gister heeft de gemeenteraad ingestemd voor het voorstel van het college om negen miljoen euro vrij te maken om maatschappelijke organisaties met hun energierekening en verduurzaming te helpen.

PvdA -raadslid Mathijs de Boer: ‘Dorps- en buurthuizen, lokale musea en theaters zijn het sociale bindmiddel in de gemeente Alkmaar. Mensen ontmoeten elkaar hier, maken plezier en vinden ontspanning. Na de zware corona-jaren, en nu met economisch moeilijke tijden en met name te gestegen energiekosten, verdienen deze kleine, vaak door vrijwilligers gerunde, organisaties onze steun. Dit is nu goed geregeld met een subsidieregeling voor een tegemoetkoming in de hoge energiekosten en het nemen van verduurzamingsmaatregelen.’

Lees hier ook het artikel in het NHD:

Negen miljoen voor lijdende buurthuizen en sportclubs in Alkmaar. ’Maar wordt het wel eerlijk verdeeld?’ | Noordhollands Dagblad