Een verkenning die niet voldoet aan eigen opdracht raad

14 mei 2023

Op donderdag 11 mei 2023 vond er in de gemeenteraad een ‘duidingsdebat’ plaats. Dit debat was aangevraagd door PvdA, GroenLinks, Leefbaar Alkmaar, SP en CU om met elkaar te praten over het eerdere advies van de verkenner, de heer Bert Blase, om te gaan formeren met zes partijen, te weten D66, OPA, VVD, BAS, CDA en SPA.

PvdA Alkmaar vindt dat er geen sprake is geweest van een open verkenning. De uitkomst stond al vast. En die uitkomst voldoet niet aan de opdracht die de raad zichzelf heeft gegeven, namelijk dat de verkenning aan een aantal uitgangspunten (stabiel, divers, overbruggend, verbetering verhoudingen) moest voldoen.

Samen met GroenLinks, Leefbaar Alkmaar, SP en CU dienden we een motie ‘hoe samen verder’ in, die ook werd gesteund door de PvdD. Hierin spraken we uit dat de verkenning zoals uitgevoerd niet voldoet aan de kaders uit de motie ‘hoe nu verder’, en verzochten we om het aandragen van een verkenner door zowel beoogde oppositie als coalitie om gezamenlijk en transparant te komen tot een coalitie. De motie is niet aangenomen.

Klik hieronder voor de volledige spreektekst

spreektekst DRB debat 11 mei 2023