De vergelijking van twee coalitieakkoorden

8 juni 2023

Na een periode van politiek-bestuurlijke leemte na de val van de coalitie en de onbesuisde actie van het ongekende ontslag van een voltallig college in Alkmaar is er na ruim 2 maanden een nieuwe coalitie. De nieuwe coalitie heeft onlangs haar coalitieakkoord gepresenteerd. Deze coalitie bestaat uit een samenstel van met name rechts-conservatieve partijen waar de vorige coalitie bestond uit een groep progressieve partijen. Dat vraagt om een vergelijking van de coalitieakkoorden op basis van een aantal thema’s die ons als Partij van de Arbeid aan het hart gaan.

Volkshuisvesting

Op het gebied van volkshuisvesting (bouwen, bouwen, bouwen) valt in het nieuwe coalitieakkoord met name op dat de sociale huursector er bekaaid vanaf komt. Als ‘nieuwe’ stap worden voor toekomstige ontwikkelingen 15% sociale huur verplicht én 15% sociale koop. Dat betekent een halvering van het aanbod sociale huurwoningen ten opzichte van het beleid onder de vorige coalitie. Woningbouwcorporaties in onze regio kunnen grof gezegd de helft van hun plannen terug in de ijskast leggen. En 15.000 personen in onze gemeente die actief naar een sociale huurwoning zoeken zien hun kansen op een sociale huurwoning ook halveren. Rijksoverheid stuurt aan op het bouwen van ruim 900.000 woningen in de komende jaren waarvan twee derde betaalbaar en sociale huur. Het nieuwe coalitieakkoord toont echter geen ambitie noch lef op dit thema door het allemaal om te draaien: twee derde kan gerealiseerd worden in de vrije sector, de man en vrouw met een kleine beurs zullen het moeten doen met het restantje. Een gemiste kans.

Mobiliteit & de Bestevaerbrug

De vorige coalitie omarmde het ordeningsprincipe STOMP waarbij prioriteit gegeven zou worden aan meer duurzame vormen van mobiliteit om te zorgen voor een bereikbare én leefbare omgeving. De nieuwe coalitie gooit het over een andere boeg, alle verkeersdeelnemers worden gelijkwaardig geacht, maar vervolgens komen er feitelijk alleen plannen en mooie ambities voor de auto. Duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd maar meer ook niet. Wat die stimulans nu precies inhoud zullen we vast nog (ooit) gaan horen.

Dan een heet hangijzer en lang slepend dossier in Alkmaar: de realisatie van de Bestevaerbrug. Dat is een brug tussen de oevers van Ouddorp en de nieuw te realiseren gecombineerde stadswijk op het huidige industrieterrein van Overdie. De realisatie van deze brug staat al jaren in de (papieren) steigers. Voormalige besturen, waaronder de vorige coalitie, hebben verschillende onderzoeken laten uitvoeren om te zien welke mogelijkheden er zijn. Alle onderzoeken wijzen dezelfde richting op: een autobrug zou te duur zijn en een negatieve impact hebben op de toekomstige realisatie van de nieuwe stadswijk. Projectontwikkelaars die betrokken zijn bij de toekomstige ontwikkeling van de nieuwe stadswijk zijn eveneens unaniem: een autobrug zou funest zijn voor de realisatie van alle woningbouwplannen in dit gebied. De ambitie van deze nieuwe coalitie? Nog een onderzoek. Één voor een autobrug en één voor een autobrug met fietsers. Auto of autoplus dus. Mocht de coalitie besluiten tot het doorzetten van dit plan dan zal toekomstige woningbouw in de nieuwe stadswijk volledig stil komen te liggen. En de brug? Die brengt ons -in de auto- dan van ergens naar nergens.

Asielopvang

Asielopvang moet wel het huzarenstukje van deze coalitie zijn. Er wordt een ambitie uitgesproken om een AZC te realiseren. Onder de vorige coalitie is een ambitieus plan gepresenteerd waar Alkmaar daadwerkelijk een cruciale rol zou bijdragen in het oplossen van de vastgelopen asielketen in Nederland. De plannen voor de realisatie van een zogenaamde Centrale Ontvangstlocatie (‘COL’)  aan het voormalige belastingkantoor op de Robonsbosweg zou een belangrijke positieve bijdrage leveren om een humanitaire crisis in de Nederlandse asielopvang te kunnen vermijden én was tevens goed voor Alkmaar. Met een AZC in het verschiet kan Alkmaar die kosten voor de Alkmaarse spoedzoekers waarschijnlijk zelf gaan dragen én zal er een beroep worden gedaan op onze voorzieningen. De keuze voor een AZC van deze coalitie lijkt ondoordacht en is onder geen beding een beter voorstel dan het vorige. En na 2030? Als het aan deze coalitie ligt vangt Alkmaar dan weer 0 mensen op.

Positieve punten

Zijn er in het nieuwe rechts-conservatief georiënteerde coalitieakkoord dan helemaal geen positieve punten of overeenkomsten met het vorige progressieve coalitieakkoord te vinden? Gelukkig wel. Het nieuwe coalitieakkoord spreekt de ambitie uit om nieuwbouw klimaatbestendig en circulair te willen realiseren. De paragraaf groen toont veel overeenkomsten met ons eigen voormalig akkoord en zal op brede steun van onze partij mogen rekenen.  We zullen de komende periode ons hard blijven inzetten om onze visie, onze idealen en onze ambities voor Alkmaar uit te dragen. Constructief waar het kan en scherp waar volgens ons moet op de inhoud.

 

David Rubio Borrajo

Partij van de Arbeid