De Alkmaarse controverse rondom asielopvang

5 mei 2023

De problemen rondom asielopvang in Nederland maar zeker ook in Alkmaar beheerst nu al geruime tijd het nieuws. Wat nodig is, juist nu, is het tonen van daadkracht en het bieden van structurele oplossingen. In Alkmaar stond dit in de steigers door het voornemen om een Centrale Ontvangst Locatie (COL) te openen aan het voormalige pand van de Belastingdienst aan de Robonsbosweg, om zo de aanmeldfase in Ter Apel te ontlasten.

Tot op de dag van vandaag is er controverse rondom de ingebruikname van het pand aan de Robonsbosweg. Na de val van de vorige coalitie zijn een aantal rechts-georiënteerde partijen momenteel aan het onderhandelen om tot een nieuwe coalitie te komen. Deze waarschijnlijk aanstaande nieuwe coalitie (die middels een ordinaire machtsgreep en in gemeenteland ongekende actie de voltallige club aan wethouders per direct met ontslag naar huis stuurde omwille van het verwerven van een machtspositie) staat ogenschijnlijk voor een lastig dilemma. Aan de ene kant van het spectrum zitten partijen als OPA en VVD die zich in meer of mindere mate hebben uitgesproken tégen iedere vorm van asielopvang (op de locatie Robonsbosweg). Aan deze zijde vinden we ook de fractie van BAS die nota bene de koers van de vorige coalitie op dit thema benoemde als dé reden om te breken. Aan de andere kant staat de fractie van D66 als -in ieder geval uitgesproken- groot voorstander van het realiseren van een COL aan de Robonsbosweg. En wellicht het CDA, die mensen ‘toch echt niet in de bosjes wil laten slapen’.

In politiek Den Haag zien we een vergelijkbare situatie. Een hardwerkende staatssecretaris die probeert te laveren tussen luchtbruggen die niet lijken te bestaan. Dit alles leidt tot maatregelen die vooral voor de bühne zijn. Denk aan het omlaag brengen van aantal mensen dat bescherming krijgt, de maatregel waarmee gezinshereniging -onwettelijk- tijdelijk werd opgeschort. De minister-president die langs moest komen bij de Haagse VVD fractie om hen ervan te overtuigen mee te gaan met de plannen van de staatssecretaris.

En terwijl politici in Den Haag met elkaar bekvechten en politici in Alkmaar zich vooral bekommeren om hun eigen machtspositie, zien we de omstandigheden en perspectieven voor mensen die vluchten voor onrecht, oorlog en geweld in Nederland alleen maar verslechteren. Deze week nog luiden vier inspecties weer de noodklok over de abominabele nationale opvangomstandigheden voor asielkinderen.  De huidige prognose is dat de komende jaren vanwege alle crisis in de wereld het aantal asielzoekers in Europa en dus ook Nederland flink zal toenemen. Nederland, en ook Alkmaar lijkt daar niet klaar voor te zijn met concrete maatregelen. In plaats van te focussen op de verschillen en al bekvechtend stil blijven staan, moeten we actief de schouders eronder zetten en concrete oplossingen bieden. De deuren moeten open om mensen op te vangen!

De PvdA Alkmaar blijft zich uitspreken voor solidariteit met deze meest kwetsbare groep mensen. De komende dagen staan in het teken van het herdenken van mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid in tijden van oorlog en geweld. Vrijheid die kwetsbaar is en zeker niet iedereen gegeven is. Laten we in die gedachte óók solidair zijn naar mensen die vandaag de dag vluchten voor oorlog en geweld en ze een kans op vrede en vrijheid bieden.

David Rubio Borrajo – Fractievoorzitter PvdA Alkmaar