Bijna geen kandidaat Kamerleden uit Noord-Holland Noord! Mohamed Nabih als uitzondering op de regel

14 november 2023

De regio Noord-Holland kent een slechte vertegenwoordiging in de Tweede Kamer en dat moet anders met de potentie die onze regio te bieden heeft. Wij kunnen dat veranderen door te stemmen op een kandidaat uit de regio Noord-Holland Noord, zoals Mohamed Nabih uit Alkmaar, kandidaat Kamerlid voor GroenLinks-PvdA.

Als geboren en getogen Alkmaarder met ruim 10 jaar politieke en maatschappelijke betrokkenheid heeft Mohamed zich bewezen als verbinder die in staat is om tegenstellingen te overbruggen. Het is iemand die tussen de mensen staat en de weg kent in het het Haagse. Tot maart 2022 was hij namens de PvdA actief als vice fractievoorzitter in de Alkmaarse gemeenteraad, waar hij veel oog had voor de economische kansen van de regio.

Meer mensen van kansarm naar kansrijk, dat is waar hij zich voor in wil zetten. Juist nu moet er nagedacht worden over hoe toe te werken naar een toekomstbestendige samenleving zodat we als regio niet wegzakken of een braindrain krijgen omdat er onder het Noordzeekanaal veel meer kansen zouden zijn. Er is meer aandacht nodig voor alle prachtige initiatieven en innovaties op het gebied van de energietransitie, digitalisering, agri en food.

Daarnaast is het belangrijk dat we goed op het OV-netwerk zijn aangesloten en zorgen dat het onderwijsaanbod inspeelt op de groene arbeidsmarkt van morgen, dan komen de kansen veel sneller. Als we daarnaast de opkomende generaties in de regio willen behouden is een divers recreatief aanbod en betaalbaar wonen cruciaal. Zeker dat laatste is een van de grote uitdagingen in de regio Noord-Holland Noord. Naast dat er onvoldoende passend woningaanbod is voor de groepen die dit het hardste nodig hebben, is er nog genoeg ruimte om vanuit de overheid (landelijk en lokaal) veel meer regie te nemen. Er is veel scherper beleid nodig dat inspeelt op de woonbehoefte, in het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA hebben we hier concrete plannen voor.

Momenteel werkt Mohamed bij het hoofdkwartier van VNO-NCW / MKB-Nederland waar hij een portefeuille beheert met diverse publiek-private samenwerkingen. Mohamed staat bekend als een vrolijk mens met het hart op de juiste plek. Daarnaast wordt hij nu al gezien als een van de gezichten die onze nieuwe groene en sociale beweging gaan vormgeven. Iemand dus om rekening mee te houden die voor de regio staat. Wellicht een (voorkeur-)stem waard!