WONINGZOEKERS VAN ALKMAAR PRAAT MEE OVER JOUW TOEKOMST IN EEN WOONRAAD!

27 september 2023

WONINGZOEKERS
VAN ALKMAAR
PRAAT MEE OVER JOUW
TOEKOMST IN EEN WOONRAAD!

Het is het voor veel mensen erg moeilijk om een passende woning te vinden in Alkmaar. Alleenstaanden en mensen met een inkomen tot modaal hebben maar een kleine kans op de koopmarkt en de wachtlijst voor een sociale huurwoning in de regio Alkmaar is al opgelopen tot gemiddeld 15 jaar. De oplossing is niet eenvoudig, maar veel meer sociale huur- en koopwoningen bouwen in het midden- en sociale segment helpt.

Door ambitieuze woningbouwplannen gaat er in de gemeente Alkmaar de komende jaren tot wel 15.000 woningen gebouwd worden. Deze plannen zijn er mede door de inzet van GroenLinks en PvdA gekomen.

Woningbouwontwikkelaars moeten met bewoners in de omgeving van projecten en anderen in gesprek gaan, om nieuwe woningbouwplannen met een breed draagvlak te kunnen ontwikkelen. We noemen dat participatie. Alleen met een goed participatietraject keuren we in Alkmaar woningbouwplannen goed. Maar, er is een groep waar nooit mee gesproken wordt, die gehoord wordt en men niet ziet bij inloopavonden: de woningzoekende.

Woningzoekers hebben nu geen stem in alle woningbouwplannen die we in Alkmaar hebben. Dat is vreemd, want we doen het is juist voor deze groep. Daarom komen de fracties GroenLinks en PvdA met een plan om een Woonraad op te richten die bestaat uit een groep van verschillende woningzoekenden. Van jong tot oud. Van mensen met een laag inkomen tot een paar keer modaal. Iedereen moet mee kunnen praten over hoe we samen de toekomst van Alkmaar willen vormgeven.

Vind jij dat woningzoekers ook een stem krijgen over hun toekomst? Wil jij meepraten?
Op raadsvergadering van  28 september zal de gemeenteraad hier een besluit over nemen. Jij kunt dan al je stem laten horen. Tijdens een raadsvergadering heb je als inwoner van Alkmaar het recht om 3 minuten te spreken over een onderwerp dat in de raadsvergadering besproken wordt. Je moet je wel even aanmelden. Laat de gemeenteraad weten waarom ook woningzoekenden recht hebben om hun mening te geven bij alle toekomstige woningbouwprojecten.

De vergadering is donderdag 28 september om 19.30 uur in het Stadhuis op de Langestraat en is openbaar en vrij toegankelijk voor iedereen. Kom langs en steun door jouw aanwezigheid onze plannen.

Wil je nu al meepraten?