Column door: Gijsbert van Iterson Scholten (laatste update 09-06-19)

Door Gijsbert Van Iterson Scholten op 29 april 2019

Column door: Gijsbert van Iterson Scholten

Klaar voor de toekomst!

Komende maand wordt besloten hoe we in Alkmaar van het gas af gaan. Er ligt een goed plan, waar de PvdA erg blij mee is. Waar we ook blij mee zijn, zijn de prachtige nieuwe zorgappartementen die in de Kooimeer gepland zijn. En uiteraard met een schitterend verlopen tiende Pride Parade.

Goede warmtevisie

De eerste kaders voor hoe we de komende dertig jaar van aardgas over gaan stappen op andere warmtebronnen zijn bekend. Voor veel mensen verandert er voorlopig nog niets, maar zes buurten stappen nog vóór 2030 van gas over op het warmtenet van HVC of een andere duurzame oplossing. Samen met de buurt wordt gekeken wat voor eenieder het voordeligst is. Voor de PvdA is belangrijk dat verwarming betaalbaar blijft en dat nieuwe technieken waarmee je op termijn flink op je energierekening bespaart niet alleen voor een elite zijn weggelegd. We zijn dan ook blij dat juist de corporaties voorop lopen in de warmtetransitie. Meer comfort en een lagere energierekening: dat wil toch iedereen?

Tiende pride parade

25 mei was alweer de tiende editie van de Alkmaar pride grachtenparade. Uiteraard voer de PvdA ook dit keer weer mee. In Alkmaar is plek voor iedereen en dat willen we uitdragen ook. De PvdA verbindt! Het weer zat mee en de sfeer zat er goed in. Al met al een heel gezellige middag.

Woningbouwproject van de maand: Kooimeer

Het voormalige verzorgingstehuis Kooimeer maakt plaats voor 123 zorgappartementen voor ouderen. Eén derde wordt sociale huur, één derde middenhuur en één derde koopappartementen. Een mooie mix. Omdat de behoefte aan dit soort appartementen groot is, komt er een versnelde procedure om de vergunningen te regelen. De eerste schetsen zien er prachtig uit en het gebouw wordt zo duurzaam mogelijk gebouwd. Een project om trots op te zijn!

Fietsen door de provincie

Afgelopen maand waren we als PvdA druk met de campagne voor de provinciale verkiezingen. Maar ook met het EK wielrennen dat deze zomer komt. En we hebben deze maand een wel heel bijzonder bouwproject van de maand: het voorstel om op Overstad twee ultramoderne woontorens te bouwen.

Provinciale verkiezingen

20 maart mocht u naar de stembus. Wij willen alle ruim 114 duizend Noord-Hollanders die daarbij op de PvdA hebben gestemd van harte bedanken! Dankzij u krijgen we zes zetels in de Provinciale Staten. Waaronder één voor het Alkmaarse oud-raadslid Gert-Jan Leerink. Wij wensen hem de komende jaren heel veel succes!

Alkmaar wielrenstad

Het is definitief: het EK wielrennen van 2019 vindt plaats in Alkmaar. Onze gemeente zet zich daarmee goed op de kaart voor alle Europese wielerliefhebbers. In juni is Alkmaar ook al het toneel van de meerdaagse Ronde van Noord-Holland. En op de wielerbaan worden al jaren kampioenschappen baanwielrennen gehouden. Nu de gemeente ook nog besloten heeft dat er een oefenparcours voor de jeugd komt, kunnen we definitief zeggen dat Alkmaar een echte wielrenstad is.

Bouwproject van de maand: Overstad

De komende jaren moet Overstad echt veranderen naar de moderne tegenhanger van ons historische stadscentrum. Met nog steeds ruimte voor (grote) winkels, maar ook voor groen en voor moderne stadsappartementen. Omdat we die woningen ook betaalbaar willen houden, kiest de PvdA daarbij nadrukkelijk voor hoogbouw. Veel + groen + betaalbaar = hoogbouw. Met wat ons betreft een hoogteaccent achter de Ringersfabriek. Een uitgebreide toelichting over ons standpunt over hoogbouw vindt u op onze website: www.pvdaalkmaar.nl.

Gijsbert Van Iterson Scholten

Ik ben Gijsbert van Iterson Scholten, 37 jaar en ik woon in Alkmaar Noord. Ik werk als docent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Mijn motto is: ‘Als je ergens wat over te zeuren hebt, moet je ook bereid zijn er wat aan te doen’. Ik kom graag in gesprek met u over jeugd, duurzaamheid

Meer over Gijsbert Van Iterson Scholten